WWF lessen

Het WWF heeft lessen over van allerlei soorten onderwerpen die te maken hebben met wereldorientatie. Hieronder hebben wij een aantal lessen verzameld die bij het thema klimaatverandering aansluiten. De lessen zijn voor groep 5/6/7/8.

 

Hieronder staat een link naar het volledige lessenoverzicht voor de bovenbouw

https://www.wwf.nl/jeugd/educatie/toekomstkunde/lessen

 

 


Les over zuinig zijn met kleding


Gemiddeld kopen we in Nederland 46 nieuwe kledingstukken per jaar. En ook bezitten we gemiddeld 50 kledingstukken die we vrijwel nooit dragen. Als het gaat om de kledingindustrie, valt er veel winst te behalen op het gebied van duurzaamheid.

Kinderen gaan daar tijdens deze les mee verder. Welke initiatieven bestaan er al? En wat kunnen ze zelf thuis doen om hun impact te verkleinen?

 

Lessenoverzicht:

https://www.wwf.nl/jeugd/educatie/toekomstkunde/lessen/les-50-kledingduurzaam

Toekomstkunde Les 50 Kledingduurzaam Groep 56 Werkblad
PDF – 508,4 KB 39 downloads
Toekomstkunde Les 50 Kledingduurzaam Groep 78 Handleiding
PDF – 564,2 KB 35 downloads

Lesmateriaal groep 5/6

Kinderen houden een kort interview met iemand thuis en ontdekken zo dat kleding en duurzaamheid nauw verbonden kunnen zijn. Ze leren over een initiatief voor kinderkleding dat met het kind meegroeit. Vervolgens duiken ze hun eigen kast in en bedenken ze een advertentie voor tweedehands kleding.

 

 

 

Lesmateriaal groep 7/8

Kinderen houden een kort interview met iemand thuis en ontdekken dat kleding en duurzaamheid nauw verbonden kunnen zijn. Ze leren over een initiatief voor kinderkleding dat met het kind meegroeit. Vervolgens denken ze na over de toekomst van kleding en verzinnen ze zelf een advertentie een tweedehands kledingstuk, na het doen van onderzoek.

 


Klimaattop 


Je hebt vast gehoord over de klimaattop van Glasgow. Duizenden wereldleiders en wetenschappers praten er over klimaatverandering en hoe we de problemen door klimaatverandering kunnen tegengaan.

Met deze les gaan kinderen zelf aan de slag met het thema klimaat. Ze leren over klimaatverandering en verzinnen zelf goede acties die ze kunnen uitvoeren voor een betere wereld!

 

Lessenoverzicht: https://www.wwf.nl/jeugd/educatie/toekomstkunde/lessen/les-72-klimaat 

Toekomstkunde Les 72 Klimaat Groep 56 Werkblad
PDF – 670,2 KB 32 downloads
Toekomstkunde Les 72 Klimaat Groep 78 Werkblad
PDF – 868,4 KB 39 downloads

Groep 5/6

Kinderen leren over een wandeling die mensen maken voor het klimaat. Vervolgens bedenken ze wat ze zelf kunnen doen tegen klimaatverandering en voor een betere wereld. Met een groepje verzinnen goede acties die ze op een bingokaart schrijven. Die acties gaan ze daadwerkelijk uitvoeren!

 

 

Groep 7/8

Kinderen halen voorkennis op over klimaatverandering en bedenken wat ze zouden zeggen tegen een wereldleider. Vervolgens bedenken ze wat ze zelf kunnen doen tegen klimaatverandering en voor een betere wereld. Met een groepje verzinnen goede acties die ze op een bingokaart schrijven. Daarna gaan ze die acties ook echt uitvoeren!

 


De walvis helpt het klimaat 


Reusachtige walvissen zijn belangrijk in de strijd tegen klimaatverandering. Ze nemen CO2 op uit de lucht en hun poep zorgt ervoor er voldoende zuurstof is op aarde. De oplossing van wereldproblemen ligt soms in de natuur zelf. Hoe zit dat en waarom zijn walvissen zo belangrijk? Kom erachter met deze les!

 

 

Toekomstkunde Les 13 Groep 56 Werkblad 1
PDF – 535,6 KB 39 downloads
Toekomstkunde Les 13 Groep 78 Werkblad
PDF – 1,1 MB 41 downloads

Lesmateriaal voor groep 5/6

Kinderen leren over verschillende walvissen en begrijpen waarom walvissen en hun poep belangrijk zijn voor de natuur.

 

 

Lesmateriaal voor groep 7/8

Kinderen leren over de eigenschappen en bedreigingen van walvissen. Ze gaan op zoek naar bijzondere weetjes over een walvissoort en ontdekken het effect dat ze hebben op de natuur.

 


Bos of stad? 


Indonesië heeft plannen om een nieuwe hoofdstad te bouwen. Jakarta is de huidige hoofdstad, maar daar zijn veel problemen door overstromingen, chaos in het verkeer en grond die steeds verder wegzakt. Uit de plannen blijkt dat de nieuwe stad bij een gebied gaat komen waar dieren als de orang-oetan vlakbij leven. Welke gevolgen heeft dat? En hoe ziet een stad van de toekomst eruit?

Lessenoverzicht:

https://www.wwf.nl/jeugd/educatie/toekomstkunde/lessen/les-6-nieuwestad

 

Toekomstkunde Les 6 Groep 56 Werkblad
PDF – 887,9 KB 37 downloads
Toekomstkunde Les 6 Groep 78 Werkblad
PDF – 704,1 KB 41 downloads

Lesmateriaal voor groep 5/6

Kinderen leren deze les het het bouwen van een nieuwe stad gevolgen
heeft voor de natuur.

 

 

 

 

 

 

 

Lesmateriaal voor groep 7/8

De kinderen ontwerpen deze les een stad van de toekomst waarin er rekening wordt gehouden met de dieren en de natuur.