Leerlijn klimaatverandering

De leerlijn bestaat uit doelen van Tule en doelen van Sustainable Development Goals (SDG) Dit zijn duurzame ontwikkelingsdoelen opgericht door de Verenigde Naties.  Met deze hoofddoelen is de leerlijn voor klimaatverandering gevormd. 


Klimaatverandering

Kerndoel 35: De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

SLO TULE. (z.d.). Oriëntatie op jezelf en de wereld. Geraadpleegd op 6 november 2021, van https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orientatie-jezelf-wereld/

SDG: doelen 7 en 11 t/m 16.

SDG Nederland. (2020, 21 juli). Alles wat je moet weten over de SDGs. Geraadpleegd op 6 november 2021, van https://www.sdgnederland.nl/sdgs/ 


Groep 1/2

 

  • De leerlingen leren over de voedselverspilling.                                                   
  • De leerlingen maken kennis met het begrip plastic soep. Hierbij leren ze dat ze niet moeten vervuilen. 

 

  • De leerlingen leren waarom het belangrijk is om goed voor de aarde te zorgen.

Groep 3/4

                                         

  • De leerlingen weten wat het begrip plastic soep inhoud en wat de gevolgen hiervan zijn.         
  • De leerlingen maken kennis met het begrip klimaatverandering.          
  • De leerlingen leren dat mensen niet altijd goed omgaan met de aarde en wat de gevolgen hiervan zijn.

Groep 5/6

     

  • De leerlingen gaan nadenken over oplossingen, op kleine schaal, voor de plastic soep.                                           
  • De leerlingen maken kennis met de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering.              
  • De leerlingen maken kennis met het begrip duurzaamheid.

Groep 7/8

                                               

  • De leerlingen gaan nadenken over oplossingen, op grote schaal, voor de plastic soep.                                         
  • De leerlingen leren oplossingsgericht denken hoe ze klimaatverandering kunnen bestrijden.                                      
  • De leerlingen worden zich bewust van het belang van duurzaamheid.