Theoretisch kader


Om onze gemaakte keuzes in onze website te onderbouwen, hebben wij een theoretisch kader opgesteld. In dit theoretsich kader onderzoeken wij hoe je klimaatverandering het beste kan vormgeven in het basisonderwijs.

 

Wij hebben voor dit onderzoek de volgende hoofdvraag opgesteld:  Hoe kunnen wij kinderen stimuleren tot ambassadeurschap op het gebied van klimaatverandering?

 

Om deze vraag te beantwoorden hebben we ondersteunende deelvragen opgesteld:

  • Wat is klimaatverandering?
  • Wat zijn de oorzaken van klimaatverandering?
  • Wat zijn de gevolgen van klimaatverandering?
  • Welke acties worden er genomen tegen klimaatverandering?
  • Hoe zit het thema klimaatverandering eruit op de basisschool?

 

Onze conclusie:

Door de kinderen actief te betrekken bij hun leerproces in het nieuwe duurzame onderwijs, worden ze ook direct actief betrokken bij het ambassadeurschap voor klimaatverandering. Het is dus van belang om kinderen een actieve rol aan te bieden in hun leerproces. Ze kunnen zo bijvoorbeeld op een onderzoekende manier leren over klimaatverandering en door ontwerpend te gaan denken over oplossingen worden de kinderen zo actief betrokken bij het probleem wat ze in de toekomst gaan tegenkomen. Het ambassadeurschap kan dus bereikt worden door simpel weg de leerlingen actief te betrekken bij het onderwerp klimaatverandering.

Maak jouw eigen website met JouwWeb